Kun je met een camping gasbrander (1300 graden) staal rood gloeiend maken?

ik wil een vast zittende moer opwarmen en losmaken.heb gelezen dat staal bij 800 graden rood wordt.kan ik daarvoor een camping gas brander gebruiken ?

een week geleden
in: Techniek
jc54
een week geleden
Loskloppen wil ook nog wel eens lukken. Je houdt een hamer (liefst een moker of vuitje) tegen de ene kant van de moer en je slaat met een andere hamer tegen de andere kant.
Thecis
een week geleden
Een blauww gasvlam theoretisch is rond de 800 a 900 graden. Dus daar kan je staal sowieso niet roodgloeiend mee maken. Dan hebben we het ook niet niet gehad over het praktisch gebruik van een campingbrander. Die temperatuur is lager en de warmte wordt verdeeld, niet geconcentreerd op 1 plek.

Antwoorden (2)

Nee, dat gaat absoluut niet werken. De gemiddelde campingbrander is niet geschikt om gericht te verwarmen, maar spreidt de warmte juist zodat je er op kunt koken zonder dat er op 1 plek in de pan alles aanbrandt.

Een gasbrander voor solderen verwarmt wel gericht op 1 plek, maar ook dat is niet geschikt om vastzittende moeren los te krijgen.

Het idee achter het verwarmen van de moer is dat de moer dan uitzet door die te verhitten. De moer komt alleen los als de moer wel uitzet maar de bout niet. Je moet de moer dus van buitenaf rondom verhitten, zonder dat de bout ook verhit wordt en zonder dat je hitte kwijtraakt aan alles om die moer heen.

Daar bestaan wel speciale spiraalvormige verwarmers voor. Voor 1 vastzittende moer niet de moeite waard. Gewoon wd-40 erop, even geduld hebben en de olie goed laten intrekken. Dan een stevige sleutel met eventueel een metalen buis ter verlenging om meer kracht te zetten. Vroeger kwam op die manier uiteindelijk ook alles los, toen er nog geen spiraalverwarmers voor moeren waren.
een week geleden
Ja, met een butagasbrander (campinggaz) deed mijn vader altijd de vastgeroeste bouten van fietsen verhitten tot ze roodgloeiend waren. Dan snel losschroeven en dat ging met gekraak, die truc werkte altijd. Succes!
Toegevoegd op 13 mei 2024 16:06: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een week geleden