Wat kan de reden zijn, dat mijn linker ringvinger er paars blauw uitziet?

Sinds enige dagen ziet mijn linker ringvinger en paarsig/blauw uit en is ook wat gevoeloos. De top is wit
De vinger was ook opgezet en daarom heb mijn ring er van afgedaan.
Kan er in je vinger een adertje springen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Er kunnen uiteenlopende oorzaken zijn. Er kan inderdaad in je vinger een adertje springen, maar dat is maar een adertje en verkleurt niet je gehele vinger. Het dove gevoel kan komen door een zenuw die bekneld zit. Er is echter ook nog een aandoening genaamd fenomeen van Raynaud.

Bij het fenomeen van Raynaud het zo dat naar de bloedvaten van bijvoorbeeld vingers en tenen, tijdelijk geen of minder bloed stroomt. Dit is het gevolg van het ineens samentrekken van de spiertjes die zich bevinden in de vaatwand. Daardoor vernauwen de bloedvaten (vaatkramp), met als gevolg een belemmerde bloeddoorstroming in die betreffende vaten. In eerste instantie worden de vingers of tenen wit, maar vervolgens kunnen ze blauw worden en ze voelen koud en tevens verdoofd aan. Soms lijkt de huid licht gezwollen. Komt de bloedcirculatie vervolgens weer op gang, dan wordt de huid vaak eerst rood en er ontstaan tintelingen of een gezwollen gevoel. Het fenomeen van Raynaud is overigens beslist iets heel anders dan winterhanden of wintertenen.

Dan heb je ook nog zoiets als Cyanose (blauwverkleuring) van voeten, tenen , handen en/of vingers. Dit komt door een zuurstoftekort in de kleine bloedvaten.

Hopelijk heb je wat aan de info, linkjes bijgevoegd. Wel even langs de huisarts indien de klachten langer dan een week aanhouden.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/44247-oorzaak-en-oplossing-van-witte-blauwe-of-dode-vingers.html

http://www.mpd-stichting.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=7&Itemid=18

http://www.gezondheidsplein.nl/symptomenchecker/2316/gezwollen-vinger.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien zat je ring veel te strak om je vinger waardoor er geen bloed meer kon stromen op enkele plekken. Ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee, maar je MOET er echt zo snel mogelijl, mee naar een dokter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gevoelloze vinger die een rare kleur heeft, gelijk mee naar de huisarts!
Mogelijk is er een zenuw afgekneld geweest, of het bloed stroomt niet meer goed naar je vinger toe. Hoe dan ook, laat het morgen gelijk nakijken!
Ritsuka
11 jaar geleden
Misschien dat uw ring die u heeft verwijderd een bepaalde beklemming heeft veroorzaakt aan uw vinger.

Het zou kunnen zij dat uw ring bestaat uit materialen die door het lichaamszuur op of aan uw vinger, de kleuren paars/blauw vertonen op uw vinger.

Laat de ring minimaal 1 week van de vinger en als de dovigheid en de kleuren verdwijnen, kunt u er zeker van zijn dat het aan de ring ligt.

Op uw 2e vraag: jazeker, er kan een adertje springen in uw vinger; echter uw vinger zal daardoor niet opzetten en doof worden. Hij zal hooguit op de plek van het gesprongen adertje iets verkleuren. (donkerrood/blauwig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloeduitstorting, denk ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vingers die paars blijven sterven af!
ik hoop dat het in jouw geval stukken meevalt maar "paars/blauw" die kleur hadden de vingers van mijn nu overleden moeder ook. toen ze erg achteruit ging...

zonder paniek te willen zaaien, raad ik je aan om morgen een afspraak te maken met de huisarts voor het weekeinde, dus niet laten wachten tot maandag !
laat de huisarts even kijken, dan weet je zeker dat je je geen zorgen hoeft te maken. is verstandig, doe het maar!